Perlis

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari
ڨرليس إندير كيڠان
Perlis Indera Kayangan
Flag of Perlis.svg Coat of arms of Perlis.svg
Bendera Negeri Lambang
Motto: tiada informasi
Perlis state locator.PNG
Ibu kota Kangar
Kota besar Arau
Raja Syed Faizuddin Putra
Menteri Besar Dr. Md Isa Sabu
Wilayah 810 km2
Penduduk
- Jumlah (2001)
209 100
Lagu negeri Amin amin ya Rabaljalil

Negeri Perlis atau juga dikenal sebagai Perlis Indera Kayangan merupakan salah satu negeri yang membentuk Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Dari segi sejarah, Perlis adalah negeri di bawah naungan negeri Kedah. Bukti-bukti pra-sejarah yang terdapat di Bukit Tengku Lembu di Beseri menunjukkan kewujudan negeri ini. Masa selepas pra-sejarah menunjukkan pengaruh ideologi Islam yang mengambil alih pengaruh Hindu dan Budha pada akhir abad ke-12 kerana berdasarkan cara hidup masyarakat setempat.

Ideologi ini juga dipengaruhi oleh sultan Kedah yang menunjukkan gambaran negeri tersebut. Terdapat beberapa pendapat yang berlainan mengenai sejarah pembentukan negeri Perlis. Menurut Ahmad Ismail dan YB Dato' Yazid bin Mat dalam buku mereka "Negeri Perlis Indera Kayangan : Sejarah Pembentukan Sebuah Negeri Berdaulat" nama Perlis diambil dari nama pohon yaitu "Pohon Perlis". Ketika itu, daerah Perlis adalah di tenggara berbatasan Satun, di barat daya daerah Kubang Pasu, berhadapan dengan Selat Melaka di barat, di timur laut Songkhla. Namun terdapat fakta sejarah bahwa kawasan daerah negeri Perlis sebenarnya lebih luas dari itu.

Pendudukan Siam ke atas Kedah dan jajahannya pada tahun 1821 menyebabkan serangan dan tindakan balasan penduduk setempat secara besar-besaran, akhirnya telah membawa kepada pengunduran Siam dan penyerahan kuasa mengadministrasikan kepada pembesar setempat bagi mengadministrasikan Kedah, Setul, Kubang Pasu dan Perlis.

Bagi negeri Perlis, Raja Long Krok dilantik sebagai Gubernur, saat Syed Hussin Jamalullail sebagai wakilnya. Detik ini, merupakan detik bersejarah bagi negeri Perlis yang telah mendapat pengakuan dari status tanah jajahan menjadi status sebuah negeri naungan.

Daerah[sunting | sunting sumber]

Perlis terdiri dari 6 daerah yaitu :-

Kota-kota utama di Perlis termasuk Arau, Kangar, Kuala Perlis dan Padang Besar. Pekan pekan kecil pula termasuk Beseri, Kuala Sanglang, Mata Ayer, Pauh dan Simpang Empat.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Industri utama di Perlis ialah industri pembuatan gula dan pembuatan semen.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pranala luar[sunting | sunting sumber]