Ochobot

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Ochobot
Tokoh BoBoiBoy
Penampilan Ochobot di BoBoiBoy Movie 2
Penampilan
perdana
BoBoiBoy, Musim 1, Episod 1 (2011)
Pengisi suara
Informasi
AliasOchobot
Julukan
  • Bola Kuasa, Sfera Kuasa, Sfera Kuasa Generasi Ke-9, Power Sphera
  • Robot Kuning (Bora Ra)
SpesiesPower Sphera
Jenis kelaminLaki-Laki
Pekerjaan
  • Pegawai di toko Tok Aba dan BoBoiBoy Kokotiam
  • Ahli dalam TAPOPS
Keluarga

Ochobot adalah karakter utama dalam seri animasi BoBoiBoy,[1] dan juga merupakan Power Sphera generasi kesembilan yang telah ditingkatkan dalam BoBoiBoy: The Movie. Dia mulai menjadi berkawan akrab dengan BoBoiBoy setelah dia diselamatkan oleh BoBoiBoy secara tidak sengaja. Ochobot kini memiliki kuasa teleportasi yang dipindahkan dari Power Sphera generasi pertama, Klamkabot.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah awal[sunting | sunting sumber]

Seperti semua Power Sphera, Ochobot dicipta di Lab Power Sphera oleh bangsa Kubulus. Disebabkan oleh ramai alien jahat yang ingin menggunakan kekuatan-kekuatan Power Sphera yang luar biasa untuk kepentingan mereka sendiri, Ochobot telah melarikan diri dari pemburu Power Sphera supaya kekuatannya selamat dan tidak jatuh ke tangan mereka.

Pada 100 tahun yang lalu, Ochobot digunakan oleh Hang Kasa untuk menyedut semua Kekuatan Elemental Retak'ka. Retak'ka dalam keadaan sedang dibekukan dengan Serombong Kristal menghalang menggunakan Tembakan Gamma dan serangan itu menyebabkan layar LED Ochobot retak sedikit demi sedikit. Akhirnya, Retak'ka dibekukan dalam kristal dan Ochobot dan Hang Kasa menjunam di angkasa akibat serangan kuat Retak'ka. Disebabkan oleh itu, Ochobot akhirnya versi diturunkan.

Pada suatu ketika, Adu Du menemui Ochobot di suatu tempat sebelum mereka tiba di Planet Bumi.

BoBoiBoy[sunting | sunting sumber]

Ochobot pertama kali muncul setelah BoBoiBoy mengikuti Probe setelah dia mencuri sekaleng cokelat dari kedai koko Tok Aba. Ochobot yang telah diaktifkan dan menganggap BoBoiBoy sebagai tuannya berlari mengikuti BoBoiBoy dan menyamar menjadi bola semasa di kedai Tok Aba. Malamnya dikamar BoBoiBoy, Ochobot menampakkan dirinya kepada BoBoiBoy, memperkenalkan dirinya lalu memberikannya Jam Kekuatan yang mengandungi Kekuatan Elemental kepada BoBoiBoy. Apabila BoBoiBoy menghadapi masalah untuk melindungi Ochobot dari Adu Du yang ingin mengambil alih kekuatannya untuk menghancurkan Bumi, Ochobot memberikan kekuatan kepada kawan-kawan BoBoiBoy: Yaya, Ying dan Gopal. Tok Aba yang mendapati bahwa Ochobot diaktifkan dengan cokelatnya telah menjadikannya sebagai pembantu gratis di kedai kokonya.

Sepanjang serial, Ochobot senantiasa memberikan nasihat dan membantu BoBoiBoy. Dalam suatu insiden pada waktu tengah malam, Ochobot telah memberikan kekuatan kepada Fang setelah cemas melihat Adu Du dan Probe ingin menangkapnya.

BoBoiBoy: The Movie[sunting | sunting sumber]

Dalam film ini, Ochobot bersemangat untuk pergi berkemah bersama BoBoiBoy dan teman-temannya. Namun, akibat satu kasus perampokan BoBoiBoy membantu pihak polisi dan langsung lupa untuk pergi ke perkemahan, menyebabkan Ochobot kecewa dengan BoBoiBoy. Pada malamnya, Ochobot tiba-tiba dihubungi oleh Klamkabot, Power Sphera yang sedang diburu oleh Tengkotak. Keesokannya, Bora Ra telah menangkap Ochobot dan menjurus BoBoiBoy dan teman-temannya merancang satu ekspedisi menyelamatkan Ochobot bersama Papa Zola. Ochobot berhasil melarikan diri atas bantuan Klamkabot dan akhirnya dapat bertemu dengan BoBoiBoy lagi. Setelah Klamkabot ditangkap oleh Bora Ra, BoBoiBoy dan teman-temannya mengikut Ochobot ke Lab Sfera Kuasa, di mana Ochobot telah ditingkatkan dan memperoleh Kekuatan Teleportasi Klamkabot yang akan digunakannya untuk melarikan diri.

BoBoiBoy Galaxy[sunting | sunting sumber]

Setelah tiga tahun berlalu, Ochobot bersama teman-temannya menyertai pasukan TAPOPS untuk melindungi Power-Power Sphera yang tersebar di angkasa sebelum mereka ditangkap oleh alien-alien jahat.

BoBoiBoy Movie 2[sunting | sunting sumber]

Atas kesuksesan Ochobot bersama teman-temannya menyelamatkan EggaBot, mereka diberikan kelulusan untuk pulang ke Bumi. Ketika di Bumi, mereka menerima pesan darurat dari Komander Koko Ci yang memberikan peringatan bahwa Retak'ka telah kembali, dan mengarahkan mereka pergi ke Planet Quabaq.

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Karakter BoBoiBoy ceriakan Cyberjaya". Harian Metro. 6 Januari 2017.