Sungai Efrat

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
(Dialihkan dari Efrat)
Langsung ke: navigasi, cari
Sungai Furat di Irak.

Sungai Efrat[1] atau Sungai Furat (Inggris: Euphrates, Arab: نهر الفرات al-Furāt, bahasa Ibrani: פרת: Prat, bahasa Turki: Fırat, bahasa Kurdi: Firat) adalah sungai besar yang bersama-sama dengan sungai Tigris menjadi ciri khas Mesopotamia. Sungai Efrat bermata air di Anatolia, Turki, dan bermuara di Teluk Persia. Sungai ini panjangnya lebih kurang 2,781 kilometer (1,730 mil).

Sungai Furat dalam Islam[sunting | sunting sumber]

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah saw bersabda: "Hari kiamat tidak akan terjadi sampai (apabila) Sungai Efrat menjadi surut airnya sehingga nampaklah sebuah gunung dari emas. Banyak orang-orang (yang berada disitu) berperang untuk merebutkannya. Maka terbunuhlah sembilan puluh sembilan dari seratus orang yang berperang. Dan masing-masing yang terlibat (dalam peperangan itu) berkata, "Mudah-mudahan akulah orang yang selamat itu"."

Di dalam riwayat Bukhari Muslim, Rasulullah bersabda: "Sudah dekat suatu masa di mana sungai Efrat akan surut airnya lalu tampak perbendaharaan emas darinya, maka barangsiapa yang hadir di situ janganlah ia mengambil apapun dari harta itu."

Sungai Furat dalam sejarah[sunting | sunting sumber]

Daerah sekitar sungai Efrat dan Tigris

Sungai Furat memberi kehidupan yang membawa kepada kemunculan peradaban Sumeria, lebih kurang alaf ke-4 SM. Kebanyakan kota purba penting terletak di tebing sungai ini termasuk Mari, Sippar, Nippur, Shuruppak, Uruk dan Eridu. Lembah sungai ini juga membentuk pusat imperium Babilon dan Assyria. Pertempuran Karbala juga berlaku di tepi sungai Furat di mana Imam Hussain, keluarga dan sahabat beliau terbunuh.

Referensi[sunting | sunting sumber]