Nenek Bongkok Tiga

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

Nenek Bongkok Tiga
GenreThriler, misteri
SutradaraYusry Abdul Halim
Pemeran
Negara asalMalaysia
Bahasa asliMelayu
Jmlh. episode10
Produksi
Produser eksekutifKingsley Warner (Viu)
ProduserZurina Ramli
Lokasi produksiMalaysia
Pengaturan kameraTetapan multi-kamera
Rumah produksiIndependent Pictures
Rilis asli
JaringanViu
Format gambar1080i (HDTV)
Format audioDolby Digital
Rilis9 Februari 2023 –
kini

Nenek Bongkok Tiga adalah sebuah seri drama televisi web Malaysia 2023 yang diarahkan oleh Yusry Abdul Halim. Seri ini dibintangi oleh barisan pelakon ternama dari Malaysia seperti Sofia Jane, Hun Haqeem, Meerqeen, Sara Ali dan Syafie Naswip, seri ini memulai tayangan perdana di Viu dengan 2 episod pada setiap hari Khamis bermula 9 Februari 2023.[1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Lapan orang yang tidak mengenali sesama mereka terjaga di dalam sebuah rumah agam yang dihuni seorang nenek bongkok tua yang misteri. Tidak lama kemudian selepas mereka sedar, mereka telah menjadi tebusan, mereka juga berada di dalam dimensi yang sangat asing.

Mereka yang juga orang-orang tebusan terpaksa bermain untuk memenangi permainan tradisional yang telah dicipta oleh nenek misteri itu dengan harapan mereka dapat kembali ke alam nyata. Namun, mereka tidak terhindar dari ancaman yang jahat dan bahaya.

Aktor[sunting | sunting sumber]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Nenek Bongkok Tiga telah diumumkan sebagai salah satu dari 5 seri Viu Originals untuk tayangan tahun 2023 dalam satu acara sidang media pada 1 Desember 2022. Seri ini diarahkan oleh pengarah tersohor juga terkenal di Malaysia, Yusry Abdul Halim. Beliau pernah mengarahkan Ganjil dan She Was Pretty (Malaysia). Nenek Bongkok Tiga merupakan kisah thriller, misteri, dan seram melibatkan unsur gaib serta mistisisme.[3]

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f g h i j k l m "Drama Nenek Bongkok Tiga". My Infotaip. 24 Oktober 2022. Diakses tanggal 31 Disember 2022. 
  2. ^ "Hun Haqeem - "Nenek Bongkok Tiga Drama Yang 'Dark Refreshing' Untuk Penonton Malaysia". Remaja. 25 November 2022. Diakses tanggal 31 Disember 2022. 
  3. ^ Rubini Nagarajah (2 Disember 2022). "Viu Malaysia Umum 5 'Viu Original' Untuk Tahun 2023 Termasuk 'Nenek Bongkok Tiga'". Getaran. Diakses tanggal 31 Disember 2022. 

Pranala luar[sunting | sunting sumber]