Jalan Tol Nicoll, Singapura

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Laluan Lebuhraya Nicoll ditandakan dengan warna hijau limau pada peta ini.
Lebuhraya Nicoll menuju ke Daerah Perniagaan Pusat Singapura.

Lebuhraya Nicoll (Hanzi: 尼诰大道, [Nicoll Highway] Error: {{Lang-xx}}: text has italic markup (help)) merupakan jalan raya arteri utama di Singapura yang menghubungkan Kallang dengan pusat kota melalui Kallang, Kampong Glam dan Marina Centre.

Walaupun disebut sebagai jalan tol, kecepatan berkendara di jalan tol ini justru lebih rendah daripada jalan tol ekspres. Jalan tol ini juga memiliki beberapa lampu merah di persimpangan-persimpangan yang dilauinya seperti halnya jalan Bras Basah Road dan Esplanade Drive, yang tidak terdapat pada jalan tol ekspres.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sewaktu Jembatan Merdeka telah dibangun melintasi Sungai Kallang pada tahun 1956, Jalan Tol Nicoll membentuk hubungan penting antara pusat kota dengan bagian pantai timur Singapura yang berkembang pesat. Peranan Jalan Tol Nicoll kini diambil alih oleh Jembatan Benjamin Sheares di Tol Taman Pantai Timur.

Keruntuhan[sunting | sunting sumber]

Pada pukul 3:30 p.m. Waktu Singapura (UTC+8:00) pada 20 April 2004, satu jajaran Lebuhraya Nicoll antara Ophir Road dan Jembatan Merdeka runtuh, berikutan kegagalan pada tembok penahan terowong Aliran Bulatan (Circle Line) di bawahnya. Jajaran jalan raya ini ditutup selama beberapa bulan untuk diperbaiki. Kesemua perkhidmatan bas yang melalui Lebuhraya Nicoll terpaksa dilencongkan. Jalan raya ini dibuka semula pada Disember tahun yang sama.

Tempat penting[sunting | sunting sumber]

Berikut adalah beberapa tempat penting yang berada di sepanjang jalan:

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Norman Edwards, Peter Keys (1996), Singapore - A Guide to Buildings, Streets, Places, Times Books International, ISBN 9971-65-231-5
  • Victor R Savage, Brenda S A Yeoh (2003), Toponymics - A Study of Singapore Street Names, Eastern Universities Press, ISBN 981-210-205-1

Templat:Expressways of Singapore