extra Tonton

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
(Dialihkan dari Gua.com.my)

extra Tonton (awalnya gua.com.my) merupakan judul dan URL yang dipakai oleh sebuah portal hiburan dan gaya hidup Malaysia yang dibuat oleh Alt Media Sdn. Bhd., sebuah cabang perusahaan Media Prima Berhad. gua.com.my diluncurkan secara resmi pada 11 September 2007. Kepengurusan gua.com.my dipimpin pengurus besar Portal Gaya Hidup dan Rekaan Kandungan Alt Media, M. Zulkifli Abdul Jalil.[1] Nama "gua" berasal dari prokem bahasa Melayu yang berarti "saya" atau "aku", menggambarkan tujuan situs web ini berkhidmat untuk keinginan individu.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Situs web ini berisi berita, artikel, sudut kolumnis, blog, klip video, forum dan kemudahan interaktif yang membincangkan hal-ehwal persada hiburan dalam dan luar negara, perihal cinta dan perhubungan, kesihatan, pemakanan, gaya hidup, pelancongan dan sebagainya. Selain itu, gua.com.my turut membuat acara video Internet sendirinya (lihat di bawah), serta menyediakan pangkalan data artis-artis dan selebriti-selebriti Malaysia bernama "Guapedia", serta satu gedung muat turun video dan muzik atas talian.[1]

Video dan acara televisi atas talian[sunting | sunting sumber]

Drama bersiri online merupakan salah satu ciri-ciri utama portal hiburan gua.com.my. Sehingga kini, dua siri drama sedemikian sudah dikeluarkan:

Selain itu, sebelum ini gua.com.my telah menerbit pelbagai siri video Internet berbentuk berita, informasi, lawak, dan lain-lain, seperti berikut:

GUAMuzik[sunting | sunting sumber]

Pada 14 April 2008, gua.com.my melancarkan kedai muzik Internet terbaru bernama GUAMuzik.[2] Portal muat turun muzik berbayar ini boleh dicapai melalui URL http://www.guamuzik.com.my/ Diarsipkan 2023-05-28 di Wayback Machine., dan menawarkan beraneka runut muzik pelbagai genre oleh artis tempatan dan luar. Selain itu, carta radio Fly FM, Hot FM dan Muzik Muzik turut disiarkan di sana di mana lagu-lagu yang tersenarai turut boleh dimuat turun dari sana. Setiap runut muzik lazimnya berharga RM3.

gua Video Call[sunting | sunting sumber]

Mulai Disember 2007, pelanggan Maxis yang mempunyai telefon mudah alih berlengkapkan 3G boleh memuat turun klip video terbitan gua.com.my yang terpilih, termasuk Kerana Karina, Muung, Senario & Gua dan sebagainya. [1] Diarsipkan 2008-01-19 di Wayback Machine.

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Pioneer entertainment portal launched". New Straits Times. 12 September 2007. Diarsipkan dari versi asli tanggal 2007-09-16. Diakses tanggal 2013-03-30. 
  2. ^ Izuan Shah (2008-04-15). "'Glitz & Glam' di Pelancaran GUAmuzik". gua.com.my. 

Pranala luar[sunting | sunting sumber]