Kampong Glam

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari
Nama
Inggris: Kampong Glam
Tionghoa: 甘榜格南
(Pinyin: Gānbǎnggénán)
Melayu: Kampong Glam
Tamil: கம்ப்பொங் கிலாம்

Kampong Glam atau nama aslinya "Kampung Gelam" terletak di Singapura, menjadi pemukiman awal masyarakat Bugis dan Jawa dari Indonesia.

Kampong Glam mendapat namanya dari Pohon Gelam yang terdapat di seluruh Singapura hingga kini.

Terdapat pelbagai lokasi menarik di sini. Masjid Sultan, Istana Kampung Glam, Taman Warisan Melayu dan perkampungan tradisional Melayu Kampung Glam ialah antara lain lokasi menarik yang menyimpan 1.000 rahasia khazanah sejarah awal pembentukan Singapura.

Semua tempat ini, yang dibangun semasa pemerintahan Inggris, direnovasi dan dikelola dengan baik oleh pemerintah Singapura dengan kerjasama Lembaga Pariwisata Singapura (STB) setelah dikenal dapat menjadi produk pariwisata.

Makanan[sunting | sunting sumber]

Restoran Mamanda, Tambuah Mas Indonesi dan Hajah Maimunah menjadi pilihan banyak berikutan tiga restoran ini mampu memenuhi cita rasa pelanggan, selain seni bina dan hiasan dalaman premis restoran itu yang antik memberi mood sesuai dengan tema hidangan. Hidangan Jawa, Bugis dan Nyonya ada disediakan.

Restoran Tambuah Mas terkenal dengan hidangan istimewa kari kepala ikan, asam pedas dan tahu telur, sedangkan Restoran Hajah Maimunah pula populer dengan masakan rumah seperti siput sedut, ayam kalasan, ikan pari bakar dan urap-urap.

Restoran Mamanda yang pada awalnya dikenal sebagai Gedung Kuning sebenarnya tempat tinggal Bendahara Singapura pada zaman pemerintahan Inggris dikenal sebagai Haji Yusof Tali Pinggang sampai 1950.

Restoran Mamanda bukan sekadar menjadi tempat orang ramai dan tetamu khas yang bertandang ke majlis perkawinan bersantap, malah museum khas yang mempamerkan sejarah dan latar belakang pemilik restoran itu.

Hidangan istimewa seperti nasi tumpang, nasi kuning, nasi rawon dan sayur lodeh.