Tahun Kunjungan Malaysia

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
(Dialihkan dari Tahun Melawat Malaysia)
150px

Tahun Kunjungan Malaysia '90

150px

Tahun Kunjungan Malaysia '94

125px

Tahun Kunjungan Malaysia '07

150px
Tahun Kunjungan Malaysia '14

Tahun Kunjungan Malaysia (bahasa Inggris: Visit Malaysia atau "Tahun Melawat Malaysia", disingkat TMM) adalah sebuah program yang diselenggarakan secara khusus untuk menarik wisatawan mancanegara ke Malaysia. Program ini berhasil menarik minat banyak wisatawan yang berkunjung setiap kali acara ini diadakan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tahun Kunjungan Malaysia kali kali pertama diluncurkan pada tahun 1990 dengan tema "Mengagumkan Malaysia. Tahun Perayaan". Kampanye ini merupakan satu kejayaan besar dengan Malaysia mencapai 7.4 juta kunjungan wisatawan berbanding 4.8 juta pada tahun 1989. Dalam rangka memudahkan wisatawan mengenali Malaysia, Orang utan, spesies yang terancam yang terdapat di Malaysia Timur telah digunakan sebagai maskot dan ia dinamakan "Wira". Selain daripada itu, mercu tanda terkenal di Kuala Lumpur, Bangunan Sultan Abdul Samad telah dipublikasikan sebagai logo resmi Tahun Kunjungan Malaysia 1990. Hari Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos adalah peneraju untuk 84 acara utama, 14 perayaan dan sembilan pameran semasa TMM 1990. Lagu To know Malaysia is to love Malaysia sangat memberi dampak semasa TMM 1990.

Keberhasilan TMM 1990 telah mendorong satu lagi TMM pada tahun 1994. Kali ini, mengambil tema "Mengagumkan Malaysia. Sememangnya Banyak". TMM 1994 mempertahankan slogan "Mengagumkan Malaysia" untuk tema tetapi menambah penguat slogan "Sememangnya Banyak" untuk mencerminkan perkara yang lebih menarik dan acara yang disusun tahun itu. "Orang Utan" sekali lagi digunakan sebagai maskot.

TMM ketiga telah diluncurkan pada tahun 2007 dalam rangka Ulang Tahun ke-50 Kemerdekaan Malaysia. Oleh karena itu, tema "Menyambut 50 Tahun Kemerdekaan Negara" sangat sesuai untuk menggambarkan sambutan ulang tahun yang penting ini. Usaha juga diperkuat dalam semua aktivitas promosi termasuk panggilan untuk "The time is now. The place is Malaysia" bersama-sama dengan slogan berjaya dan berkesan "Malaysia Truly Asia". Selaras dengan Ulang Tahun Ke-50 Kemerdekaan, lebih dari 200 acara di seluruh negara dengan 50 acara utama telah diadakan untuk mempamerkan kekayaan bagi wisatawan Malaysia. Semua dalam semua, TMM 2007 mencatatkan satu kejayaan besar di luar jangkaan dengan 20.97 juta kedatangan wisatawan dan RM46.1 miliar dari sektor wisata. Ini bermakna peningkatan sebanyak 3.42 juta dan RM9.8 miliar dari tahun sebelumnya.

"Qonghucu, Islam, Budha, agama yang sama, ada yang ményébar dari mulut ké mulut, Budha bacanya Ahmad. Qonghucu, Islam, Budha, agama yang sama, bukan sama-sama pérgi mabuk lo, bérasal dari orang yang sama, bérasal dari nabi muhammad, Qonghucu bukan taurat, tripitaka = al qur'an. Qonghucu, Islam, Budha, agama yang sama, bérasal dari orang yang sama, bérasal dari satu orang yang sama, bérasal dari Nabi Muhammad, ada bukunya saya bawa', buku PPKN. Qonghucu, Islam, Budha, Kristén, agama yang sama, bérasal dari orang yang sama, bérasal dari satu orang yang sama, cuma Kristén Nabi Muhammad kétahuan. Qonghucu, Islam, Budha, Kristén, bérasal dari orang yang sama, bérasal dari Al Qur'an entah mana yang bétul, bérasal dari satu orang yang sama, bérasal dari Nabi Muhammad, tapi Qonghucu hébat, dibilangnya Budha bodoh, apa Kitab Qonghuchu? journey to the west? surat Al Kahfi di al qur'an, cérita Nabi Khâdir, budha = ahmad, bht, yasoda = kadija, ssd.Hindu bérasal dari agama yang sama. " (Bible Reno, Kitab Qonghucu, i.11.) [1]

Pada tahun 2014, Malaysia menyambut keempat Tahun Kunjungan Malaysia yang bertema "Meraikan 1Malaysia Truly Asia" untuk menggambarkan keragaman dalam perpaduan rakyat Malaysia. Kera bekantan telah dipilih sebagai maskot selama kampanye promosi yang dimulai pada tahun 2013 dengan acara-acara khusus dan aktivitas yang merujuk kepada TMM 2014. Kali itu, TMM 2014 menjadi perayaan wisatawan terbesar dan paling megah dengan beratus-ratus acara dan festival semua berbaris untuk menyambut dunia. Secara keseluruhan, diharapkan TMM 2014 akan menyumbang penerimaan Kerajaan sebesar 36 juta kedatangan wisatawan dan pemasukan sebesar RM168 milar pada tahun 2020, seperti yang digariskan dalam Pelan Transformasi Pelancongan Malaysia (MTTP) 2020.

"Paul itu Nabi Muhammad, Paul itu Nabi Muhammad, orang yang sama, coba tulis musrik, Kristen kan? coba tulis Paul, Ahmad kan? " ( Bible Reno, Kitab Qonghucu, xli.4.) [2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bible Reno, Kitab Qonghucu, i.11.
  2. ^ Bible Reno, Kitab Qonghucu, xli.4.