Bank Kerapu

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Bank Kerapu

Bank Kerapu merupakan sebuah bangunan bersejarah yang terletak di hilir Lapangan Merdeka, Kota Bharu, Kelantan Malaysia. Bangunan ini mulai dibangun pada tahun 1912, dan mulanya digunakan sebagai bank oleh "The Mercatile Bank of India Ltd". Bangunan ini merupakan bank pertama yang didirikan di Kelantan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bank Kerapu dibangun di atas tanah milik seorang kepala suku yang bernama Nik Yusoff bin Nik Abdul Majid. Bangunan ini juga merupakan sebuah bangunan pertama di Kelantan yang menggunakan batu. Masyarakat setempat biasa menyebut bangunan ini sebagai bangunan Bank Kerapu kerana sebagian dari permukaan bangunan ini disemen dengan menggunakan batu-bata kecil yang menyebabkan permukaannya tidak rata dan kesat berkerut.

Sewaktu Perang Dunia ke-II, pasukan polisi rahasia Jepang telah menggunakan bangunan ini sebagai markas mereka. Bangunan ini juga dijadikan penjara, pusat strategi, tempat penyiksaan dan aktivitas lain untuk teror mereka. Ketika Jepang menyerah kalah dan Inggris kembali memerintah negeri ini, bangunan ini digunakan kembali sebagai bank. Pada tahun 1977, nama bank tersebut berubah menjadi '"The Hong kong & Shanghai Banking Corporation"', dan pada 1981 bangunan ini dijadikan pula sebagai Balai Seni Lukis dan Kraftangan Kelantan. Mulai tahun 1992, bangunan ini digunakan sebagai Memorial Perang Dunia Ke II di Kelantan.

Bank Kerapu pada saat ini[sunting | sunting sumber]

Bermula pada tahun 1992, bangunan ini digunakan sebagai memorial peringatan Perang Dunia II, yaitu awal pendaratan tentara Jepang di Tanah Melayu. Bangunan ini memiliki dan memamerkan lebih dari 1.000 bahan pameran yang berkaitan dengan peperangan yang terdiri dari gambar-gambar, artikel dan artefak. Pameran lain termasuk foto Sultan Ismail Petra sebagai Kolonel Kehormat Rejimen Artileri DiRaja Malaysia, sejarah hubungan Kelantan-Thai sebelum kemerdekaan Tanah Melayu, dan kehidupan rakyat Inggris di Kelantan sebelum dan selepas perang. Basikal yang pernah digunakan oleh tentara Jepang semasa memasuki bandar Kota Bharu juga dipamerkan di sini.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Referensi[sunting | sunting sumber]

Pranala luar[sunting | sunting sumber]