Asosiasi Sepak Bola Malaysia

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari
Asosiasi Sepak Bola Malaysia
AFC
Lambang asosiasi
Didirikan 1933
Bergabung dengan FIFA 1956
Bergabung dengan AFC 1954
Presiden Sultan Ahmad Shah
Situs web resmi www.fam.org.my

Asosiasi Sepak Bola Malaysia (bahasa Melayu: Persatuan Bolasepak Malaysia) merupakan organisasi yang mengurus masalah persepak bolaan nasional Malaysia. Kantor pusatnya terletak di Kelana Jaya, Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan. PBM merupakan anggota resmi AFC dan FIFA. Presidennya saat ini adalah Sultan Pahang, yaitu Sultan Ahmad Shah.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Awal 1900-an[sunting | sunting sumber]

Inggris berperan penting dalam penyebaran sepak bola di Malaysia karena pada waktu itu Malaysia merupakan salah satu wilayah kekuasaannya. Sepak bola diperkirakan sudah dimainkan di Malaysia sejak awal abad ke-20 dengan ditandai banyaknya klub-klub sepak bola yang didirikan, terutama di Selangor, Kuala Lumpur, Perak, Johor, dan Negeri Sembilan.

1951[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1951, Perdana Menteri Malaysia pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, dipercaya menjadi presiden Persatuan Bolasepak Malaysia.

1974-1984[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1974, jabatan presiden PBM digantikan oleh Perdana Menteri Malaysia kedua, Tun Abdul Razak, yang hanya menjabat selama satu tahun. Pada tahun 1976, jabatan tersebut kemudian dipegang oleh Tan Sri Datuk Seri Setia Raja Hamzah Haji Abu Samah, Menteri Perdagangan dan Perindustrian Malaysia saat itu.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pranala luar[sunting | sunting sumber]