Pandu Putri

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari

Pandu Putri adalah organisasi pramuka untuk gadis dan pemudi. World Association of Girl Guides and Girl Scouts adalah badan penyelia pergerakan pramuka puteri internasional.

Persatuan Pandu Puteri Malaysia (PPPM) didirikan secara resmi pada tahun 1917 ketika didaftarkan di Calcutta tetapi kantor pusatnya ada di ialah di Singapura hingga tahun 1956. Kantor pusat nasionalnya sekarang terletak di Wisma Pandu Puteri, Jalan Pantai Baharu, Kuala Lumpur sejak tahun 1957.

Organisasi Pandu Putri didirikan sebagai versi wanita bagi pramuka yang didirikan oleh Robert Baden-Powell, pada tahun 1910 dengan bantuan saudara perempuannya Agnes Baden-Powell. Pada bulan September 1908, sejumlah kecil gadis hadir untuk Scout Rally pertama di Crystal Palace, menyebut diri mereka Pramuka Putri. Lord Baden-Powell mendirikan Pandu Putri sebagai pergerakan selari bagi mereka, diselenggarakan oleh saudara perempuannya Agnes. Sementara Agnes memainkan peranan utama hingga kematiannya, isteri Lord Baden-Powell, Olave Baden-Powell, menjadi Ketua Pandu Inggris pada tahun 1918, dan Ketua Pandu Sedunia pada tahun 1930.

Pandu Putri dinamakan menurut kor terkenal di India. Baden-Powell bimbang sekiranya mereka dikenal sebagai pramuka akan menyebabkan anak-anak lelaki menjauhi diri, dan juga keluarga gadis!

Akibat gadis dibolehkan memasuki pramuka di Britania Raya, jumlah anggota Pandu Putri merosot di sana.

Di Britania Raya, usia muda antara (7-10) dikenal sebagai Brownies; gadis muda (5-7) disebut Rainbows, dan pemandu lain menjadi Young Leaders atau Rangers (yang terdahulu lebih memusatkan diri menjadi pimpinan pandu, yang terakhir lebih berpusat pada kegiatan pandu lanjutan). Di Kanada, Pandu Puteri terbagi atas sejumlah program bergantung pada usia: Sparks, Brownies, Guides, Pathfinders.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pranala luar[sunting | sunting sumber]