Legenda Trentren Vilu dan Caicai Vilu

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

Legenda Trentren Vilu and Caicai Vilu merupakan legenda mengenai asal usul Kepulauan Chiloé dan pegunungan di Chile selatan dalam kepercayaan suku Mapuche. Menurut legenda ini, kenampakan alam tersebut terbentuk oleh pertempuran sengit antara dua ular mitologi, yaitu Trentren Vilu (trentren="berkaitan dengan bumi", vilu="ular") dan Caicai Vilu (Caicai="berkaitan dengan air", vilu="ular").

Legenda[sunting | sunting sumber]

Trentren Vilu adalah dewa Bumi yang melindungi semua kehidupan di Bumi. Caicai Vilu adalah dewa air dan asal mula semua makhluk yang menghuninya. Menurut mitos ini, ribuan tahun yang lalu, Kepulauan Chiloé merupakan daratan yang bersatu dengan Chile. Suatu hari ular raksasa muncul dan mengakibatkan banjir di dataran rendah, lembah dan pegunungan. Tanpa menunggu lama Trentren Vilu langsung berhadapan dengan musuhnya dan mengangkat daratan untuk melindunginya dari bencana. Pertempuran ini berlangsung lama dan sengit, dan Trentren Vilu akhirnya berhasil menang. Namun, ia tidak mampu mengembalikan keadaan alam seperti semula, sehingga geografi Kepulauan Chiloé tampak seperti sekarang.

Seusai pertempuran ini, Caicai Vilu menjadikan Millalobo (Millalonco) sebagai penguasa lautan. Millalobo sendiri merupakan hasil kawin campur seorang perempuan dengan seekor singa laut yang telah menyelamatkan si perempuan itu.

Referensi[sunting | sunting sumber]

  • Tom D. Dillehay. Monuments, empires, and resistance: the Araucanian polity and ritual narratives. Cambridge studies in archaeology. Cambridge University Press, 2007. ISBN 0-521-87262-6, ISBN 978-0-521-87262-1