Kuantan

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari

Kuantan terletak dekat Sungai Kuantan mengadap ke Laut China Selatan. Pusat administrasi negeri Pahang telah berpindah ke Kuantan dari Kuala Lipis sejak dari tahun 1976.

Kuantan dipercaya telah ada semenjak awal tahun 1850-an lagi. Terjadinya Kuantan pada abad ke 19 adalah bermula sebagai penempatan. Hal ihwal berdirinya Kuantan ini telah pun disentuh oleh Abdullah Munsyi pada tahun 1851/2 seperti berikut:

"Hatta pada malam Khamis datanglah sebuah perahu kecil dari KUANTAN. Maka berkhabarlah ia kepada anak-anak perahu mengatakan ada perahu lanun di Tanjung Tujuh, empat puluh buah dan di Pulau Kapas pun ada, dan di Pulau Redang pun ada dan; maka telah didapati dua buah perahu orang Kuantan dan dua buah lepas lari....

Pada peringkat awalnya Kuantan lebih dikenal dengan nama Kg. Teruntum. Penempatannya adalah sekitar muara Sg. Teruntum yaitu berhadapan dengan bangunan rumah sakit sekarang. Ia telah dibuka oleh Hj. Senik dan pengikutnya dalam tahun 1850-an. Semasa tinggal di sini mereka mengusahakan kawasan paya yang terletak di situs rumah sakit sekarang disamping menangkap ikan dan berniaga secara kecil-kecilan. Bukti bahwa kawasan tersebut telah dijadikan tempat tinggal ialah pemakaman Cik Timah dekat dengan Taman Esplanade.

Sumber rujukan[sunting | sunting sumber]