Tunku Aminah Maimunah Iskandariah

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Tunku Tun Aminah Maimunah Iskandariah
Yang Amat Mulia
WangsaIstana Besar Johor Bahru
Nama lengkap
Tunku Aminah Maimunah Iskandariah binti Sultan Ibrahim Ismail
AyahSultan Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar Al-Haj
IbuRaja Zarith Sofiah binti Almarhum Sultan Idris Iskandar Al-Mutawakkil Alallahi Shah II Afifurlah
PasanganDato' Dennis Muhammad Abdullah
Anak
  • Layla Sofiah
  • Anak kedua (nama belum diketahui)

Yang Amat Mulia Tunku Tun Aminah Maimunah Iskandariah binti Sultan Ibrahim (lahir pada 8 April 1986 di Johor Bahru, Johor, Malaysia) adalah anakanda kedua dan puteri tunggal Duli Yang Maha Mulia Sultan Johor Sultan Ibrahim Ismail Ibni Almarhum Sultan Iskandar dan Duli Yang Maha Mulia Permaisuri Johor Raja Zarith Sofiah binti Almarhum Sultan Idris Shah. Beliau memiliki enam saudara kandung dan dikenal sebagai Tunku Inah. Dari sebelah ayahandanya, beliau merupakan cucunda dari Almarhum Sultan Iskandar Ibni Almarhum Sultan Ismail dan Almarhumah Enche' Besar Hajah Khalsom binti Abdullah (nama aslinya Josephine Ruby Trevorrow) yang juga seorang wanita keturunan Inggris dari England. Sementara dari sebelah bondanya, beliau adalah cucu dari Sultan Perak ke-33 Almarhum Sultan Idris Iskandar al-Mutawakkil Alallahi Shah ibni Almarhum Sultan Iskandar Shah dan Almarhumah Raja Perempuan Muzwin binti Almarhum Raja Ariff Shah (Raja Perempuan Perak).

Beliau menerima pendidikan awal di TK Hiltop, Sekolah Sri Utama dan Sekolah Convent di Johor Bahru. Tahun berikutnya, beliau melanjutkan pelajaran A-Level di LASALLE College of the Arts,Singapura dan di Australian International School Singapore. Beliau juga berhasil memperoleh Sertifikat Sekolah Tinggi. Selain itu, beliau juga belajar menunggang kuda saat berusia 11 tahun dan mewarisi bakat ibunya dalam menggambar.

Beliau menikah pada 14 Agustus 2017 dengan pasangannya Dato' Dennis Muhammad Abdullah atau nama asalnya Dennis Verbaas yang merupakan warga negara Belanda di Istana Besar, Johor Bahru.

Pasangan ini dikurniakan dua orang anakanda. Puteri sulungnya bernama Layla Sofiah lahir pada 21 Januari 2020. Pada tahun 2022, beliau dan suaminya dikurniakan anakanda kedua dan putera sulung (nama belum diketahui).

Gelar Kehormatan[sunting | sunting sumber]

  • 8 April 1986 - 23 Januari 2010: Yang Amat Mulia Paduka Puteri Tunku Aminah Maimunah Iskandariah Binti Tunku Ibrahim Ismail.
  • 23 Januari 2010 - 22 November 2012 : Yang Amat Mulia Paduka Puteri Tunku Aminah Maimunah Iskandariah Binti Sultan Ibrahim.
  • 22 November 2012 - Kini : Yang Amat Mulia Paduka Puteri Tunku Tun Aminah Maimunah Iskandariah Binti Sultan Ibrahim.
  • Jawi: يڠ امت مليا ڤدوك ڤوتري تونكو تون امينه ماءيمونه إسكندرايه بنت سلطان إبراهيم.