Persatuan Bahasa Moden Malaysia

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

Persatuan Bahasa Moden Malaysia (PBMM) berdaftar pada tahun 1986 akibat keperluan dari para guru dan penyelidik akan wadah untuk memenuhi kepentingan bersama yakni mengajar bahasa dan membuat penyelidikan dalam bidang bahasa-bahasa modern yang terutama dipelajari di Malaysia. Para anggota PBMM adalah guru, dosen dan penyelidik beberapa bahasa modern yakni Melayu, Inggeris, Arab, Burma, China, Rusia, Itali, Korea, Jepang, Jerman, Prancis, Portugis, Spanyol, Tamil, dan Thai. Antara anggota, ada juga yang berkecimpung giat dalam penyelidikan bahasa-bahasa orang asli dan bumiputra misalnya Iban dan Mah Meri.

Penaung PBMM adalah Raja Muda Perak Darul Ridzuan DYMM Raja Dr. Nazrin Shah ibni Sultan Azlan Muhibuddin Shah. Presiden - Prof. Emeritus Dato' Dr. Asmah Haji Omar

Antara kegiatan PBMM ialah konperensi antarabangsa, seminar nasional, ceramah umum oleh ahli bahasa dalam berbagai bidang, perayaan bahasa serta kursus pendek bagi masyarakat. PBMM menerbitkan majalah tahunan "Bahasa Jendela Alam"

Rujukan[sunting | sunting sumber]