Pantai timur Malaysia

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Loncat ke navigasi Loncat ke pencarian

Pantai timur di Semenanjung Malaysia merujuk ke negeri Kelantan, Terengganu dan Pahang yang berada di sebelah timur Semenanjung Malaysia. Secara umum, negeri-negeri ini kurang berkembang dibandingkan negeri-negeri di pantai barat Semenanjung Malaysia.

Transportasi[sunting | sunting sumber]

Lebuhraya Pantai Timur[sunting | sunting sumber]

Lebuhraya Pantai Timur adalah salah satu daripada jaringan lebuh raya yang menghubungkan pantai timur dan pantai barat di Semenanjung Malaysia. Ia merupakan sambungan kepada Lebuhraya Karak, dan bermula dari Karak hingga ke Kuala Terengganu.

Wilayah Ekonomi Pantai Timur[sunting | sunting sumber]

Wilayah Ekonomi Pantai Timur (East Coast Economic Region) atau ECER merupakan wilayah pembangunan ekonomi di Malaysia yang dirasmikan pada hari Selasa, 29 Oktober 2007 oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Program atas inisiatif pemerintah pusat ini merupakan program ekonomi ketiga setelah Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di Johor dan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) di utara Semenanjung Malaysia. ECER melibatkan tiga buah negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia yaitu Pahang, Terengganu dan Kelantan serta daerah Mersing di Johor. Luas area yang terlibat adalah 66,736 kilometer persegi atau 51 persen dari luas Semenanjung Malaysia. ECER melibatkan 3,9 juta penduduk.

Pembangunan ECER ini adalah selama 12 tahun dari tahun 2007 sampai 2020. Terkemuka adalah perusahaan minyak dan gas yaitu Petronas.