Pemakaman Novodevichy (St. Petersburg)

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Untuk kompleks permakaman di Moskwa, lihat Permakaman Novodevichy.
Pintu masuk ke Permakaman Novodevichy di St. Petersburg.

Permakaman Novodevichy (bahasa Rusia: Новодевичье кладбище, Novodevichye kladbishche) adalah kompleks permakaman bersejarah yang terletak di bagian barat daya St. Petersburg, dekat Gerbang Kemenangan Moskwa. Namanya diambil dari nama Biara Novodevichy. Pada abad ke-19, permakaman ini adalah kompleks permakaman yang paling bergengsi di Kekaisaran Rusia setelah Permakaman Tikhvin di Biara Alexander Nevsky.

Kompleks permakaman ini mulai dibangun pada tahun 1845 ketika Biara Smolny dipindahkan ke lokasi tersebut. Penguburan pertama dilakukan pada tahun 1849. Antara tahun 1920-1930, banyak makam yang dihancurkan atau dipindahkan ke Permakaman Tikhvin oleh pemerintah Uni Soviet, bahkan gereja yang terletak di dalam kompleks permakaman ini ikut dihancurkan pada tahun 1929. Pada tahun 1989, diadakan pemugaran besar di kompleks permakaman ini. Salah satu orang terkenal yang pernah dimakamkan di permakaman ini adalah penyair Rusia, Nikolai Rimsky-Korsakov.

Banyak orang, bahkan penduduk St. Petersburg sendiri, yang merancukan kompleks permakaman ini dengan kompleks permakaman yang bernama sama di Biara Novodevichy, Moskwa.

Pranala luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 59°53′53″N 30°19′30″E / 59.898°N 30.325°E / 59.898; 30.325