Penjara Johor Bahru: Perbedaan antara revisi

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Konten dihapus Konten ditambahkan
Borgxbot (bicara | kontrib)
k Robot: Cosmetic changes
Borgxbot (bicara | kontrib)
k Bot: Penggantian teks otomatis (-. Beliau +. Ia)
Baris 33: Baris 33:
Pada hari hukuman merotan dilaksanakan, para Narapidana yang terlibat akan diberi [[pengobatan]]. Mereka akan berbaris dalam satu baris untuk giliran masing-masing di tempat yang mana pelaksanaan merotan tidak boleh dilihat mereka.
Pada hari hukuman merotan dilaksanakan, para Narapidana yang terlibat akan diberi [[pengobatan]]. Mereka akan berbaris dalam satu baris untuk giliran masing-masing di tempat yang mana pelaksanaan merotan tidak boleh dilihat mereka.


[[Penjaga Penjara Negeri]] Johor akan mengurus pelaksanaan merotan, bersama-sama dengan seorang pegawai pengobatan daripada [[Hospital Sultanah Aminah]] dan seorang lagi pegawai penjara. Perhatian teliti perlu diambil supaya hukuman merotan tidak dijatuhkan keatas Narapidana yang salah. Penjaga Penjara akan membaca hukuman kepada terdakwa, dan memintanya mengesahkan adakah hukuman yang terbaca itu betul atau tidak. Beliau juga akan bertanya terdakwa tersebut agar [[rayuan]] telah dibuat. Jika ya, hukuman merotan akan ditangguhkan sehingga keputusan rayuan diputuskan.
[[Penjaga Penjara Negeri]] Johor akan mengurus pelaksanaan merotan, bersama-sama dengan seorang pegawai pengobatan daripada [[Hospital Sultanah Aminah]] dan seorang lagi pegawai penjara. Perhatian teliti perlu diambil supaya hukuman merotan tidak dijatuhkan keatas Narapidana yang salah. Penjaga Penjara akan membaca hukuman kepada terdakwa, dan memintanya mengesahkan adakah hukuman yang terbaca itu betul atau tidak. Ia juga akan bertanya terdakwa tersebut agar [[rayuan]] telah dibuat. Jika ya, hukuman merotan akan ditangguhkan sehingga keputusan rayuan diputuskan.


[[Berkas:250px-Caning.jpg|thumb|left|250px|Patung banduan yg diikat ke rangka berbentuk "A". Dalam gambar ini, kepalanya harus diletakkan dibawah kayu melintang.]]
[[Berkas:250px-Caning.jpg|thumb|left|250px|Patung banduan yg diikat ke rangka berbentuk "A". Dalam gambar ini, kepalanya harus diletakkan dibawah kayu melintang.]]

Revisi per 18 Mei 2009 14.50

Lambang Penjara Johor Bahru

Penjara Johor Bahru, yang ditempatkan di ibu kota negeri Johor, Malaysia dahulunya dikenal sebagai "Kota Penjara". Penjara ini merupakan penjara yang ketiga tertua di Malaysia, setelah Penjara Pulau Pinang dan Penjara Taiping, Perak. Penjara ini telah diresmikan oleh Sultan Illham Almarhum Sultan Abu Bakar ibni Almarhum Daeng Ibrahim pada tahun 1883 untuk menahan para kriminal di dalam negeri, dan juga mereka yang menentang kerajaan penjajah Britania Raya.

Penjara ini terletak di atas sebidang tanah seluas 1.8 hektar di kawasan bandaraya, dan dikelilingi oleh tiga batang jalanraya, iaitu Jalan Ayer Molek, Jalan Gertak Merah dan Jalan Khalid Abdullah. Pada 30 Agustus 2005, penjara ini telah dipindah ke bandar Keluang di Johor Tengah, disebabkan kekurangan ruangan yang amat pesat. Dengan pemindahan penjara ini, habislah suatu riwayat yang kekal selama 122 tahun.

Kompleks penjara

Berkas:300px-Prison corner.jpg
Sudut kiri di bagian hadapan Penjara Johor Baru

Desain awal penjara ini dirancang sendiri oleh Sultan Illham Almarhum Sultan Abu Bakar ibni Almarhum Daeng Ibrahim, yang telah merawat penjara-penjara di Shanghai, China dan Osaka, Jepang untuk melihat keadaan fisik serta rancangan penjara-penjara yang terdapat di sana.

Penjara ini dibangun pada 16 April, 1882 oleh seorang kontraktor China yang bernama Wong Ah Fook dan seorang arsitek yang dikenal sebagai Engku Abdul Majid dengan biaya RM 30.000. Luas penjara ini adalah sebesar 1.8 hektar (400 x 400 kaki). Kapasitasnya ialah 200 orang narapidana.

Pada asalnya, terdapat hanya dua buah bangunan penempatan narapidana, dua bengkel latihan, dapur untuk memasak, bangunan tandas, rumah sakit dan sebuah pejabat pentadbiran. Peredaran masa dan keperluan bagi menampung kapasitas narapidana yang kian meningkat, beberapa bangunan telah dibuat dan diubah sesuai dengan sepuluh buah blok penempatan, lima buah bengkel vokasional, tempat rawatan keluarga, pejabat kaunseling, pejabat pengawai kebajikan, surau dan kemudahan lain yang mampu menampung 1,500 orang narapidana.

Berkas:300px-Inmate block.jpg
Salah satu daripada bangunan-bangunan penempatan narapidana

Keluasan kawasan bertembok, sebanyak 160,000 kaki persegi (1.8 hektar) dengan ketinggian tembok setinggi 20 kaki, adalah sama saja dengan keluasan pada tahun 1883. Kawasan sekeliling penjara telah habis digunakan untuk kawasan perumahan, kakitangan memakan keluasan 3.8 hektar (9.4 ekar). Oleh demikian, setiap ruangan yang tersedia ada di dalam kawasan penjara terpaksa diguna dan susunan bangunan-bangunan amat padat (silahkan merujuk kepada pelan lakar kawasan penjara). Dengan itu, tertimbullah persoalan adakah undang-undang kebakaran api terlanggar. Narapidana juga dirumahkan tujuh hingga delapan orang sebuah pintu sel, walaupun ianya direka hanya untuk tiga narapidana saja. Walaubagaimanapun, adalah ajaib sekali bahwa penjara ini dapat tetap berdiri selama 122 tahun.

Hukuman merotan

Dua jenis rotan: Baris depan ialah rotan jenis tebal dan baris yg belakang ialah rotan jenis nipis

Hukuman mati tidak dilaksanakan di penjara ini. Narapidana reman yang telah dijatuhkan hukum mati akan dihantar ke penjara pusat di Kuala Lumpur. Walaupun demikian, hukuman merotan siap dilaksanakan di kawasan penjara ini pada setiap hari Senin dan Kamis.

Undang-Undang Mengenai Merotan

Jumlah rotan yang paling banyak yang boleh dikenakan keatas seorang pesalah mengikut undang-undang Malaysia ialah 24 rotan. Terdapat dua jenis rotan yang digunakan adalah sebagai berikut:

Rotan jenis nipis tidak begitu merusakkan badan, akan tetapi ia lebih menyakitkan. Merotan dengan rotan tebal yang melebihi lima kali boleh mengakibatkan kematian pucuk dan mati rasa dari punggung ke bawah, yang mana kematian tersebut payah dipulih. Oleh karana kesan merotan yang begitu dashyat, undang-undang Malaysia telah mengecualikan kategori-kategori di bawah daripada hukuman tersebut:

  • Perempuan, kerana merotan boleh menjejas keupayaan beranak;
  • Lelaki berumur 50 tahun keatas;
  • Orang yang disahkan tidak sehat oleh dokter; dan
  • Orang gila.

Peraturan hukum Merotan

Pada hari hukuman merotan dilaksanakan, para Narapidana yang terlibat akan diberi pengobatan. Mereka akan berbaris dalam satu baris untuk giliran masing-masing di tempat yang mana pelaksanaan merotan tidak boleh dilihat mereka.

Penjaga Penjara Negeri Johor akan mengurus pelaksanaan merotan, bersama-sama dengan seorang pegawai pengobatan daripada Hospital Sultanah Aminah dan seorang lagi pegawai penjara. Perhatian teliti perlu diambil supaya hukuman merotan tidak dijatuhkan keatas Narapidana yang salah. Penjaga Penjara akan membaca hukuman kepada terdakwa, dan memintanya mengesahkan adakah hukuman yang terbaca itu betul atau tidak. Ia juga akan bertanya terdakwa tersebut agar rayuan telah dibuat. Jika ya, hukuman merotan akan ditangguhkan sehingga keputusan rayuan diputuskan.

Berkas:250px-Caning.jpg
Patung banduan yg diikat ke rangka berbentuk "A". Dalam gambar ini, kepalanya harus diletakkan dibawah kayu melintang.

Terdakwa masih dalam keadaan telanjang selepas pemeriksaan pengobatan, kecuali sehelai apron yang diikat kepada pinggang. Sewaktu dirotan, tangan dan punggungnya diikat kepada suatu rangka berbentuk "A". Kepalanya diletakkan dibawah sebatang kayu melintang supaya badannya membungkuk. Kakitangan yang melaksanakan hukuman merotan mestilah berkelayakan dan disahkan melalui persijilan. Mereka akan dibayar RM10.00 untuk setiap rotan, dinaikkan daripada cuma RM1.00 dahulu.

Dalam pelaksanaan tugasnya, petugas merotan tidak boleh digopoh-gopahkan. Pegawai penjara yang membilang jumlah rotan tidak boleh menentukan waktu untuk rotan yang kemudian. Tugasnya cuma memastikan terdakwa tidak dikenakan rotan yang melebihi atau kurang daripada apa yang ditetapkan oleh mahkamah.

Petugas merotan akan mula dengan memegang rotan secara mendatar atas kepalanya. Kesunyian dipeliharakan di kawasan merotan. Apabila dia sedia, dia akan melepaskan tangan kirinya dan mengayunkan rotan kearah punggung pesalah dengan sekuatnya, seolah-olah pemain golf mengayunkan pemukul. Untuk mencapai akibat yang paling dashyat, petugas merotan perlu memastikan bahwa ujung rotan diguna untuk memukul terdakwa. Rotan yang direndam dengan "Pemutih Clorox" untuk membunuh kuman, juga meningkatkan kesakitan pesalah. Kulit punggung akan melebam bila dirotan satu kali. Akan tetapi sekiranya rotan lima kali keatas dikenakan, kulit punggung pesalah akan tanggal dan mulai berdarah.

Segala hukuman merotan mesti dijalankan dalam satu sessi. Sekiranya pesalah itu pengsan, ataupun pegawai perubatan mengarahkan perlaksanaan hukuman diberhentikan kerana pesalah tidak boleh meneruskan lagi, pelaksanaan merotan akan ditamat. Suatu permohonan akan dibuat kemudian ke mahkamah supaya baki rotan digantikan kepada hukuman pengurungan. Biasanya, setiap rotan disamakan dengan lima atau enam bulan pengurungan.

Rotan yang terpakai boleh digunakan semula. Walaupun demikian, tindakan pencegahan perlu diambil untuk terdakwa yang menghidapi HIV. Rotan yang baru akan diguna untuk kesehatan tersebut, dan selepas siap digunakan, rotan itu akan dibakar. Algojo juga dikehendaki memakai smock perlindungan, sarung tangan dan cermin mata, karena ditakutkan daging dan darah pesalah HIV terkenanya.

Selepas dirotan, pesalah akan terus dihantar ke klinik penjara untuk mendapat perawatan. terdakwa akan dibawa ke rumah sakit sehingga dia sembuh, terbaring ke kasur. untuk sementara, terdakwa terpaksa berbaring dengan bagian perut menghadapi kasur, karena cedera punggung.

Sumur General Yamashita

Sumur General Yamashita di Penjara Johor Bahru

Sumur ini dibuat pada tahun 1883, semasa membuat penjara ini, sebagai sumber air untuk Narapidana yang ditahan. Mengikuti cerita kakitangan penjara lama, pada zaman pemerintahan tentera Jepanhg, perigi ini digunakan sebagai tempat pelaksanaan hukuman pancung keatas pesalah oleh jendral Tomoyuki Yamashita. Dipercayai sumur ini berhantu dan beberapa kakitangan penjara Johor Bahru dan penghuni penjara mengalami peristiwa-peristiwa yang menakutkan, seperti pernah terjumpa perigi mengeluarkan api pada waktu malam, terjumpa makhluk besar sedang berdiri diatas hantu tanpa kepala dan wanita berambut panjang merasuki para narapidana masuk kedalam sumur, dan berbagai cerita misteri lagi.

Pameran dan lawatan

Jalan masuk ke Bangunan Pentadbiran Penjara Johor Bahru

Sejak tanggal 30 Agustus 2005, penjara itu dikosongkan dan dibuka kepada sipil untuk lawatan. Tempoh pameran dan lawatan ini adalah daripada 1hb September sehingga 15hb Disember, 2005. Pameran ini bertujuan untuk memberi peluang kepada masyarakat melihat, merasai pengalaman dan mendapat-kan pengetahuan tentang kehidupan yang dilalui oleh banduan semasa menjalani hukuman penjara agar timbul kesedaran dan keinsafan. Kesedaran dan pendidikan ini diberi melalui ceramah, tayangan video, demonstrasi merotan dan lawatan ke dalam penjara. Bayaran masuk ialah RM5.00 untuk dewasa dan RM2.00 untuk kanak-kanak yang berumur 7 tahun hingga 17 tahun.

Pelan Lakar Kawasan Penjara

Berkas:Prison layout.jpg


  • Sumber: Risalah Pameran yang diterbitkan oleh Penjara Johor Bahru, dan matlumat-matlumat daripada tayangan video dan demonstrasi merotan (6hb September 2005)