Gerakan superluminal

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Jump to navigation Jump to search
Gerakan superluminal.

Dalam bidang astronomi, gerakan superluminal adalah gerakan yang seolah lebih cepat daripada cahaya yang telah diamati pada beberapa galaksi radio, objek BL Lac, kuasar dan mikrokuasar. Di dalam objek-objek ini terdapat lubang hitam yang bertanggung jawab atas pengeluaran massa dengan kecepatan yang tinggi.

Gerakan superluminal pertama kali diamati pada awal tahun 1970-an. Kecepatan tampak yang lebih tinggi daripada kecepatan cahaya merupakan sebuah ilusi optik dan bukan merupakan pelanggaran hukum relativitas khusus.

Penjelasan[sunting | sunting sumber]

Fenomena ini disebabkan oleh semburan yang bergerak dengan kecepatan yang hampir mencapai kecepatan cahaya dengan sudut yang sangat kecil ke arah pengamat. Semburan berkecepatan tinggi memancarkan cahaya ke segala arah dan tidak jauh lebih cepat daripada semburan itu sendiri untuk mencapai seorang pengamat di Bumi. Akibatnya, tidak terdapat jeda selama ratusan tahun cahaya antara cahaya pertama yang dipancarkan dengan cahaya terakhir; "seluruh cahaya" mencapai pengamat dalam waktu yang lebih singkat (sepuluh atau dua puluh tahun), sehingga menimbulkan ilusi kecepatan lebih tinggi dari cahaya.

Pranala luar[sunting | sunting sumber]