Fotheringhay

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas

Istana Fotheringhay, juga dikenali sebagai Istana Fotheringay, ialah istana Norman Motte-dan-bailey Zaman Pertengahan Tinggi di kampung Fotheringhay 3+1⁄2 batu (5.6 km) ke utara bandar pasar Oundle, Northamptonshire, England ( rujukan grid TL061930). Ia mungkin diasaskan sekitar 1100 oleh Simon de Senlis, Earl of Northampton.[1] Pada tahun 1113, pemilikan diserahkan kepada Putera David dari Scotland apabila dia berkahwin dengan balu Simon. Istana itu kemudiannya turun bersama putera Scotland sehingga awal abad ke-13, apabila ia dirampas oleh Raja John dari England.

Motte Istana Fotheringhay Menjelang 1220, Istana Fotheringhay telah dikawal oleh Ranulf de Blondeville, Earl ke-6 Chester. Pada Januari tahun berikutnya, ia telah ditangkap secara ringkas oleh William II de Forz, Earl ke-3 Albemarle, dalam pemberontakannya terhadap Raja Henry III. Forz meninggalkan istana, Henry III mengambilnya di bawah kawalannya, dan Fotheringhay kekal dalam tangan diraja sehingga pemerintahan Edward II. Ia adalah kediaman pilihan Dukes of York, dan Raja Richard III dilahirkan di sana pada tahun 1452. Ia juga merupakan tempat terakhir pemenjaraan Mary, Ratu Scots, yang telah dibicarakan dan dihukum mati di istana pada tahun 1587.

Istana ini telah dibongkar pada tahun 1630-an dan kebanyakan batu telah dialihkan, hanya meninggalkan kerja tanah. Tapak ini dilindungi sebagai Monumen Berjadual dan terbuka kepada orang ramai.