Abdul Ghani Baradar

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Lompat ke: navigasi, cari

Mullah Abdul Ghani Baradar atau 'Mullah Baradar Akhund' (Lahir 1968) adalah pemimpin Taliban di Afganistan. Ia adalah wakil dari Mullah Mohammed Omar dan pemimpin dari Queta Shura. Abdul Ghani Baradar dipandang sebagai pemimpin de facto Taliban pada tahun 2009. Ia ditangkap di Pakistan pada 8 Januari 2010 ketika serangan dilancarkan.[1]

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Abdul Ghani Baradar lahir di Weetmak, daerah Rahwod Deh, provinsi Oruzgan. Dia adalah keturunan Durrani Pashtun dari suku Popalzai. Baradar berjuang bersama Mujahidin Afganistan selama Perang Soviet-Afganistan.

Penangkapan[sunting | sunting sumber]

Ia ditangkap dalam sebuah operasi gabungan oleh ISI dan CIA di kota Baldia, Karachi, Pakistan pada 2007. ketika itu serangan udara dilancarkan di provinsi Helmand.

Hasil intelijen, pada 8 Maret 2010, sekali lagi bekiau ditangkap di Madrasah Khuddamul Quran, 45 km di timur laut Karachi. Di sinilah, lokasi Mullah Omar. Ketika ini Operasi Moshtarak dilancarkan oleh pasukan Afganistan dengan dokongan unit tentara Amerika Serikat.

Bagaimanapun, Menteri Dalam Negeri Pakistan Rehman Malik membantah laporan The New York Times. Tidak ada gabungan AS-Pakistan dsalam serangan itu. Negara Pakistan adalah sebuah negara berdaulat dan kami tidak akan membiarkan orang-orang untuk datang melakukan operasi.[2]

Referensi[sunting | sunting sumber]