Pulau Redang

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
(Dialihkan dari Redang)
Pulau Redang

Koordinat: 5°46′30″N 103°0′54″E / 5.77500°N 103.01500°E / 5.77500; 103.01500 Pulau Redang yang terletak di perairan Laut China Selatan merupakan salah satu dari sembilan buah pulau yang membentuk taman laut negara bagian Terengganu, Malaysia, serta tempat pemeliharaan penyu yang penting. Perairan di sekeliling Pulau Redang juga memiliki dua buah bangkai kapal yang bersejarah, yaitu H.M.S. Prince of Wales dan H.M.S. Repulse yang telah ditenggelamkan di sini pada permulaan Perang Dunia II dan memulai masa pendudukan Jepang di Tanah Melayu. Pulau-pulau lain yang berdekatan termasuk Pulau Lang Tengah, Pulau Perhentian Besar, Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Bidong Laut.

Pulau Redang adalah salah satu pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur Malaysia. Pulau ini kini merupakan sebuah pulau wisata yang amat populer di kalangan orang Malaysia, dengan kebanyakan mereka yang datang melalui paket pariwisata. Salah satu pantai yang paling cantik di pulau ini ialah Pasir Panjang. Pasirnya putih dan airnya jernih, dengan batu karang dan ikan terdapat hanya beberapa meter dari tepi pantai. Antara kemudahan di pulau ini ialah kegiatan snorkel dan selam.

Pulau Redang bisa dicapai melalui Marang atau Kuala Terengganu dengan bot-bot yang dikendalikan oleh perusahaan-perusahaan perjalanan di sini. Jaraknya dari jeti Kampung Penarik ialah 30 kilometer laut. Terdapat juga sebuah lapangan terbang kecil di pulau ini.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada 1851, Abdullah Abdul Kadir Munshi pernah menceritakan hal Pulau Redang:

"Hatta pada malam Khamis datanglah sebuah perahu kecil dari Kuantan. Maka berkhabarlah ia kepada anak-anak perahu mengatakan ada perahu lanun di Tanjung Tujuh, empat puluh buah dan di Pulau Kapas pun ada, dan di Pulau Redang pun ada dan; maka telah didapati dua buah perahu orang Kuantan dan dua buah lepas lari...."

Cara ke sana[sunting | sunting sumber]

Naik bot dari jeti:

Lihat pula[sunting | sunting sumber]