Masjid Arap

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari

Arap Camii, dahulunya ialah Gereja Dominika Santo Paul, adalah sebuah masjid terletak di Jalan Kalyon di Galata, Istanbul, Turki.

Mesjid ini diselesaikan dan digunakan pada tahun 1233 sebagai Gereja Santo Paul, dibuat oleh pendeta Dominika dari Gereja Katolik Roma, sewaktu Kesultanan Latin Konstantinopel (1204-1261). Dibuat mengikuti model Itali pada zaman itu, gereja yang mempunyai menara loceng utama yang membedakan bangunan dari gereja-gereja Byzantin di kota itu. Beberapa batu nisan dari gereja kini dipamerkan di Musium Arkeologi Istanbul.

Berikutnya tertakluknya semula Konstantinopel oleh Byzantin pada 1261, gereja itu diberikan kepada masyarakat Genoese tempat dari Galata, yang tetap setia pada Byzantin sewaktu Salib Keempat (Penjarahan Konstantinopel) pada 1204 dan membantu mereka melindungi kota dari serangan Orang Venice.

Pada 1407, gereja diperbaiki secara besar-besaran dan dikembalikan dengan bantuan keuangan Paus (Katolik).

Pada 1475, ia diubah menjadi sebuah masjid oleh Sultan Mehmed II Utsmaniyah dan digelarkan sebagai Galata Camii (Masjid Galata).

Pada 1492, masjid diberikan ke masyarakat Arab dari Spanyol (Andalusia), yang melarikan diri dari Pasitan Spanyol dan berhijrah ke Istanbul, oleh Sultan Bayezid II oleh itu nama kininya Arap Camii (Masjid Arab).

Kini, Arap Camii adalah masjid terbesar di sebelah Galata di Golden Horn.

Ia adalah salah satu masjid yang paling menarik di kota oleh karena gaya seni buatan Gothik Itali awal dan menara loceng gereja (sekarang sebuah menara) yang secara praktikal tetap sama walaupun selepas ditukarkan menjadi sebuah masjid. Bangunan telah menerika hampir tiada perubahan pada kelihatan bagian luarnya.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]