Ja'afar dari Negeri Sembilan

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari
Tuanku Ja'afar Ibni Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman

Tuanku Ja'afar Ibni Al-Marhum Tuanku Abdul Rahman (lahir di Klang, Selangor, 19 Juli 1922 – meninggal di Seremban, Negeri Sembilan, 27 Desember 2008 pada umur 86 tahun) adalah seorang Raja atau Sultan Malaysia ke-X dengan gelar Yang di-Pertuan Agong Malaysia. Tuanku Ja'afar menggantikan raja sebelumnya, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah dari tanggal 26 April 1994 hingga 25 April 1999. Tuanku Ja'afar kemudian digantikan oleh Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke- XI.

Sedangkan permaisurinya, Tuanku Najihah binti Tunku Besar Burhanuddin bergelar Raja Permaisuri Agong Malaysia dan Tunku Ampuan Besar atau Ratu Negeri Sembilan.

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan[sunting | sunting sumber]

Disamping sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia, Tuanku Ja'afar juga merupakan Raja atau Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-X, menggantikan raja sebelumnya, yang juga kakaknya, Tuanku Munawir yang bertahta sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-IX dari tahun 1960 sampai 1967.

Pada tahun 2008, Tuanku Ja'afar digantikan oleh keponakannya atau putra dari Tuanku Munawir, yaitu Tuanku Muhriz, yang bertahta dan memerintah sebagai Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-XI hingga sekarang.

Tuanku Ja'afar merupakan anak dari Yang di-Pertuan Agong Malaysia pertama, dan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ke-VIII, Tuanku Abdul Rahman bin Tuanku Muhammad.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Tuanku Ja'afar menerima pendidikan awal di Sekolah Melayu di Seri Menanti, Kuala Pilah dari 1928 sampai 1933. Karena beliau merupaka siswa yang cerdas dan rajin, Tuanku Ja'afar mendapat tempat di Kolej Melayu Kuala Kangsar. Ketika tujuh tahun di sana yaitu dari 1933 sampai 1940, beliau menampilkan ketokohan dalam memimpin dan merupakan Ketua Pelajar dari 1939 sampai 1940.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Gelar kebangsawanan
Didahului oleh:
Azlan Muhibbuddin Shah
Yang di-Pertuan Agong
26 April 1994 – 25 April 1999
Diteruskan oleh:
Salahuddin Abdul Aziz Shah
Didahului oleh:
Munawir
Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan
1967-2008
Diteruskan oleh:
Muhriz