Dusun Tua

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari

Dusun Tua merupakan sebuah perkampungan Melayu tertua yang terletak di Hulu Langat, Selangor. Perkampungan ini terkenal akan pusat latihan para pemuda di sekitar sana. Pemuda-pemudi dan IKBN Dusun Tua mengambil bagian dalam meramaikan Hari Kemerdekaan di Dataran Merdeka pada tanggal 31 Agustus setiap tahun.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Dusun Tua dapat diartikan sebagai kebun buah-buahan yang telah lama ada. Memang Dusun Tua memndagangkan banyak buah-buahan yang berkualitas terutama buah durian , rambutan, dan langsat.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Jika anda dari Kuala Lumpur menuju ke Kajang, ketika di depan Plaza Phoenix, anda lalu belok ke sebelah kiri menuju Pekan Batu 9 setelah tol km 9. Lanjutkan perjalanan ke arah Sungai Congkak. Anda akan menemui Pekan Batu 14 dan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) sebelum menuju Pekan Batu 18. IKBN tersebut terletak di Dusun tua. Ketika sudah sampai di Dusun Tua. Setelah itu anda akan melewati Kampung Dusun Tua. Jika anda teruskan perjalanan, anda akan melewati ke Sungai Congkak dan Ponsun.

Pariwisata[sunting | sunting sumber]

Obyek pariwisata Dusun Tua ialah:

Anda pun dapat menikmati buah-buahan yang enak dan lezat seperti manggis, duku, serta durian.

Di Pekan Batu 14, ada persimpangan menuju ke Semenyih, Ampang dan Kuala Lumpur. Jadi jika anda menghadapi kemacetan jalan raya di Plaza Phonnix, anda dapat mengambil jalan pintas ini. Anda akan jumpa kawasan bukit yang berkelok-kelok, Menara Tinjau dan mungkin juga ada kabut pada waktu subuh.