Bahasa Tswana

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari
Bahasa Tswana
Setswana
Dituturkan di Botswana, Afrika Selatan, Zimbabwe dan Namibia
Wilayah Afrika Selatan
Jumlah penutur 4.407.174  (tidak ada tanggal)
Rumpun bahasa
Status resmi
Bahasa resmi di Botswana dan Afrika Selatan
Kode-kode bahasa
ISO 639-1 tn
ISO 639-2 tsn
ISO 639-3
tsn


Bahasa Tswana atau juga dikenal sebagai Setswana adalah bahasa yang dituturkan di Botswana dan sekitarnya. Bahasa Tswana dipertuturkan secara meluas di Afrika Selatan, terutamanya di Botswana dan di Afrika Selatan di Tanjung Utara, Negeri Vrijstaat ("Negeri Bebas") pusat dan di barat dan di Daerah Barat Laut. Terdapat juga sejumlah penutur di Namibia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Setswana merupakan bahasa Sotho pertama yang mempunyai bentuk tulisan. Pada tahun 1806, Heinrich Lictenstein menulis mengenai Bahasa Beetjuana. Pada 1815, John Cambell menulis perkataan Bootchuana dan diikuti oleh Burchell yang menulis mengenia Botswana pada tahun 1824. Dr. Robert Moffat dari London Missionary Society tiba di kalangan Batlhaping di Kudumane pada tahun 1818, dan dia membangun sekolah pertama bagi Botswana. Pada tahun 1825, dia menyadari bahawa dia perlu menulis dan menggunakan bahasa Tswana dalam pengajarannya. Dia habis menterjemahkan Injil Lukas pada tahun 1830, Perjanjian Baru pada 1840 dan Perjanjian Lama pada 1857.

Penutur Setswana, bahasa Motswana pertama yang menyumbang kepada sejarah Setswana bertulis adalah Sol D.T. Plaatje, yang dengan bantuan Professor Jones menulis Tones of Secwana Nouns pada tahun 1929. Perjanjian Baru dan Mazmur diterjemahkan pada tahun 1963 dan pada tahun 1910 bibliografi dan keseluruhan Alkitab diterjemahkan ke dalam bahasa Tswana pada tahun 1970.

Klasifikasi[sunting | sunting sumber]

Keluarga: Bantu (atau lebih tepat Ntu) Kelompok: Bantu Tenggara (atau lebih tepat Ntu) Subkelompok: Sotho

Varietas: Bahasa berkait termasuk Sekgalagadi di Botswana dan Shilozi di Namibia dan Zambia.

Penutur: Sekitar 3.301.774 penduduk Afrika Selatan menggunakannya sebagai bahasa ibu.

Referensi[sunting | sunting sumber]

Pranala luar[sunting | sunting sumber]

Perangkat lunak[sunting | sunting sumber]