Ahmad Zahid Hamidi

Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari
Yang Berhormat Datuk Seri
Dr.

Ahmad Zahid Hamidi
Menteri Pertahanan Malaysia
Petahana
Mulai menjabat
9 April 2009
Didahului oleh Datuk Seri Najib Tun Razak
Digantikan oleh penyandang
Anggota Parlemen
untuk P75 Bagan Datoh, Perak
Masa jabatan
8 Maret 2008 – sekarang
Informasi pribadi
Lahir Bendera Perak Bagan Datoh, Perak
Partai politik Barisan Nasional - UMNO
Pekerjaan Menteri Kabinet
Anggota Parlemen
Agama Islam

Ahmad Zahid bin Hamidi (lahir di Bagan Datoh, 4 Januari 1953; umur 61 tahun) adalah Menteri Pertahanan Malaysia di bawah Daftar Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak sejak tanggal 9 April 2009. Ia adalah salah satu anggota majelis tertinggi UMNO.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Ia mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Sungai Balai dan meneruskan ke Sekolah Menengah Agama Izuddin Shah, Ipoh dan Sekolah Tengku Ampuan Rahimah, Klang. Setelah itu meneruskan pendidikan ke Fakultas Sastra Universitas Malaya pada tahun 1975.

Politik[sunting | sunting sumber]

Tahanan politik ISA[sunting | sunting sumber]

Ahmad Zahid Hamidi merupakan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO dari tahun 1996. Pada tanggal 21 September 1998 ia dan 4 pimpinan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) telah ditahan menurut UU Keamanan Dalam Negeri (ISA) karena menyokong kegiatan Reformasi oleh bekas Wakil Perdana Menteri Anwar Ibrahim. Jabatannya selaku Ketua Pemuda UMNO pada masa itu dipangku oleh Datuk Hishamudin Tun Hussein.

Pemilu Malaysia 2008[sunting | sunting sumber]

Dalam pemilihan umum Malaysia 2008, Ahmad Zahid Hamidi bertanding menggunakan tiket Barisan Nasional. Ia telah bertanding di Bagan Datok, negara bagian Perak. Ahmad Zahid Hamidi telah menang dengan mendapat suara sebanyak 13.115. Calon lawan ialah Madzi Hasan dari PKR mendapat 10.423 suara dan kalah. Suara yang didapatkan adalah 70%. Surat suara tak sah sebanyak 814.

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Ahmad Zahid Hamidi adalah putera dari Raden Hamidi Abdul Fatah dan Tuminah Abdul Jalil, yang sama-sama keturunan Jawa. Orang tua Raden Hamidi adalah pendatang asal Wates, Kulon Progo yang tiba di Semenanjung Malaya pada tahun 1932, sedangkan Tuminah berasal dari Ponorogo. Walikota Yogyakarta, Haryadi Suyuti, adalah sepupu 2 kali Ahmad Zahid Hamidi dari pihak ayah.

Ahmad Zahid Hamidi menikah dengan Datin Hamida Khamis dan dianugerahi 2 puteri (Nurul Hidayah dan Nurul Azwani) 3 putera (Ahmad Khairul Hafiz, Ahmad Syafiq Hazieq, dan Ahmad Asyraf Arief). Nurul Hidayah adalah pembawa acara Inspirasi Ramadhan di RTM.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pranala luar[sunting | sunting sumber]